V prvom rade môžeme určite spomenúť komunikačné zručnosti. Skvelý predajca musí vedieť efektívne komunikovať s klientmi, kolegami a obchodnými partnermi. Čo však znamená efektívna komunikácia?
Určite sem patrí aj schopnosť počúvať
To je to, čo mnohí marketéri zanedbávajú. V snahe čo najskôr predať výrobok alebo službu nepočúvajú priania a potreby protistrany. Skutočne dobrý predajce by mal počúvať, čo protistrana potrebuje, aké sú jej priority, aké sú jej potreby. Skúste teda zmeniť taktiku, klásť otvorené otázky o potrebách, želaniach a prípadných obavách klienta. Len tak môžete uspokojiť obe strany, seba aj klienta.
Tiež sa vám zdá, že niektorí ľudia radi dlho „bľabocú“. Vedú dlhý monológ a druhá strana ich buď nepočúva, alebo po chvíli radšej utečie. Nerobte to. Snažte sa byť jasní a struční. Žiaľ, mnohí predajcovia to nerobia. Dostanú sa do akéhosi varu a hovoria a hovoria a hovoria. Na konci už ani neviete, o čom mal byť údajný rozhovor, ktorý sa zmenil na vymenúvanie a účel výrobkov a služieb. Zvážte, že zákazník, rovnako ako vy, má len obmedzené množstvo času a trpezlivosti. Informácie preto prezentujte jasne a efektívne.
Prispôsobte svoju komunikáciu druhej strane.
Viete, s kým máte do činenia? Záleží vám na tom? Je ťažké, keď neviete, s kým hovoríte. Každý z nás môže uprednostňovať inú formu komunikácie. Ak neviete, čo je pod tým, predstavte si, že máte predať výrobok alebo službu niekomu so sluchovým postihnutím. Ako to urobíte? Veľmi ťažko.
Môže to byť dokonca nereálne, a predsa by táto osoba mohla váš výrobok alebo službu oceniť. Najprv teda zistite, s kým hovoríte. Stačí niekoľko otázok a zistíte, že druhá strana je napríklad osoba s technickým vzdelaním, a preto je dosť pravdepodobné, že bude vnímavejšia aj na technické informácie.
Dôležitá je aj schopnosť empatie.
Môžeme tiež povedať, že ide o schopnosť „vcítiť sa do emócií a pocitov druhej strany“. Patrí sem aj schopnosť vidieť situáciu z pohľadu druhej osoby. Človek si tak uvedomuje, ako by sa cítil, ako by reagoval, keby sa ocitol v podobnej situácii. Môžeme si položiť otázky: „Čo je to empatická osobnosť?“ „Dá sa empatia naučiť?“ Empatický človek prejavuje úctu k emóciám druhých a neznevažuje ich.
Môžete počuť sami seba, ako hovoríte: „To je hlúpe.“ „To je nezmysel.“ Teraz skúste odpovedať iným spôsobom. Je to naozaj hlúpe? Je to naozaj nezmysel? Môžete si precvičiť empatiu, len prestaňte s dôrazným nie a zamyslite sa nad možným áno.
Predajca musí byť presvedčivý.
Predávate produkt alebo službu, ktorej nerozumiete a sami by ste si ju nekúpili? Nepoužívajte ho. Zmeňte radšej prácu. Jednoducho predávajte niečo iné. Niečo, čomu skutočne veríte, čo máte aj doma a čo vám prináša úžitok. Musíte totiž presvedčiť klientov, že služba alebo výrobok skutočne za niečo stoja, že im budú užitočné. Ak tomu sami neveríte, jednoducho to nebude fungovať.
Poznáte pojem spätná väzba? Je načase s ním pracovať. Je to jediný spôsob, ako sa zlepšiť. Je dôležité nájsť si čas a opýtať sa klientov, čo im produkt alebo služba priniesli. Takto sa môžete dozvedieť informácie, ktoré neviete a ktoré môžu byť pre niekoho veľmi dôležité. Možno pre vášho ďalšieho zákazníka.
V neposlednom rade je potrebné spomenúť neverbálnu komunikáciu. Čo to vlastne je? Úsmev, očný kontakt, gestá, držanie tela a modulácia hlasu.
Viac o neverbálnej komunikácii a efektívnej komunikácii si napíšeme v ďalšom článku.
Bc. Jana Čepelková
Jana dlhé roky pracovala ako manažérka nákupu pre kooperácie alebo väčšie spoločnosti. Po materskej dovolenke sa rozhodla, že sa chce venovať deťom a rozvíjať ich potenciál. Preštudovala si množstvo publikácií, ktoré sa tejto téme venujú. A všetko sa začína aj u detí. Nie každý je dobrý manažér. Niektorí sa to môžu naučiť a niektorí sa takými narodia. Ona hľadá talenty a učí od detí až po dospelých nielen cudzie jazyky, ale pomáha im aj so sebarozvojom.