Konflikty v pracovnom prostredí manažérov: Psychologické aspekty a úspešné stratégie riešenia

Konflikty na pracovisku nie sú nijako ojedinelé. Ich dopad na pracovnú morálku a dobré vzťahy medzi kolegami je však značný. Čo môžete urobiť ako manažér pre to, aby ste predchádzali konfliktom a pri už vzniknutých dospeli k rýchlemu riešeniu? Keď sa zamyslíte nad štruktúrou vášho tímu, tak už asi sami dobre rozpoznáte, čo môže hroziť.

 

Problematické tímy sú najmä tie ženské. Ak môžete tomuto predísť a radšej tím už od začiatku zložiť nielen zo žien, ale aj z mužov, tak máte určitú výhodu. Aj keď nie vždy uspejete. Píšem to ako žena, takže môžem pokojne napísať, že v ženskom kolektíve sú spory na dennej báze. Možno si myslíte, že u vás v tíme sú samé inteligentné, vzdelané, rozumné ženy, teda konflikty budú výnimočné. Nevsadzajte na to. Ak s tým môžete niečo robiť, tak vyvážte pohlavia v tíme. Ak to nie je možné, tak sa pripravte na hádky ohľadom toho, kto čo robil a ako uspel, kto by nemal robiť nič, kto má viac skúseností, kto je lepšie oblečený a kde na to berie, kto má chlapa a kto nie. Ženy tiež rady intrigujú. Keď ich niekto v tíme nahnevá, tak dokážu vymyslieť neuveriteľné veci.

 

Ak s vyššie uvedeným nemôžete nič robiť, tak sa snažte konflikt podchytiť včas. Bude to fuška, ale zocelí Vás to. Musíte byť ako radar na negatívne emócie, škaredé pohľady a napäté situácie. Tento „radar“ musíte zapínať pri každom opustení svojej kancelárie. A vôbec nevsadzajte na to, že keď sa kolegovia medzi sebou bavia a usmievajú, že je všetko v poriadku. Nebuďte predvídateľný. Nerobte rovnaké veci stále dookola. Najmä ženy už vedia, kedy ráno prídete, kedy si idete urobiť kávu, kedy odchádzate a pod. Snažte sa chodiť medzi Vašich podriadených čo najčastejšie, neplánovane a problémy nezametajte pod koberec.

 

 

Keď už zaznamenáte konflikt, tak si pozvite každého zamestnanca jednotlivo k sebe. Neriešte to „zatiaľ“ so všetkými a pred všetkými. Niekedy bude vhodné len dve konfliktné strany „rozsadit“. Niekedy sa nevyhnete výpovedi. Ak pracujete pre väčšiu firmu, tak bude možné aj niekoho jednoducho preložiť na iné oddelenie.

 

Riešeniu konfliktov s celým tímom sa môžete, ale tiež nemusíte vyhnúť. Niekedy skutočne stačí konzultácia s jednotlivými členmi v tíme, ale ak je situácia zložitejšia, tak jednoducho musíte pozvať celý tím a konflikt im citlivo predložiť a zisťovať možné spôsoby riešenia. Pokúste sa toto rokovanie viesť veľmi citlivo. Predstavte si, že ste na šikmej ploche a musíte balansovať. Ak to bude len trochu možné, tak zastavte prívaly sťažností jednej proaktívnej strany a nechajte priestor tiež tej druhej. Osobné útoky sa snažte zastaviť hneď na začiatku a dajte priestor riešeniu problému. Na to skutočne potrebujete konštruktívnu atmosféru.

 

Snažte sa spoločne s tímom nájsť vhodné riešenia, ktoré budú prijateľné pre všetky zúčastnené strany. To môže zahŕňať kompromis, nájdenie spoločného cieľa alebo zmeny v postupoch a procesoch. Len čo sa dohodnete na riešení, plánujte, ako ho vykonáte a implementujte ho. Môže to zahŕňať zmeny v štruktúre tímu, procesoch, komunikácii alebo vedení.

 

Po vykonaní nevyhnutných zmien sledujte, akým spôsobom ovplyvnili tím a konflikt. Je dôležité pravidelne vyhodnocovať situáciu a byť pripravení na ďalšie úpravy, ak to bude potrebné. Po riešení konfliktu udržujte otvorenú komunikáciu v tíme. To pomôže predísť budúcim konfliktom a vytvoriť zdravú a produktívnu pracovnú atmosféru.

 

Pamätajte, že konflikty v tíme sú bežnou súčasťou pracovného života. Dôležité je, ako s nimi zaobchádzate a ako sa snažíte nájsť konštruktívne riešenie pre tím ako celok.

 

 

Vyskúšajte CRM systém zadarmo alebo sa rovno vrhnite na ERP systém. Preskúmajte možnosti umelej inteligencie alebo si vyžiadajte tvorbu webu na mieru vašim potrebám!


Bc. Jana Čepelková

Jana dlouhá léta pracovala jako vedoucí nákupního oddělení pro koroporace a nebo větší společnosti. Po mateřské se rozhodla, že se chce věnovat dětem a rozvíjení potenciálu v nich. Prošla studiem mnoha publikací, které se tomuto tématu věnují. A u dětí to také všechno začíná. Né každý je dobrým managerem. Někteří se to mohou naučit a někteří se tak už rodí. Hledá talenty a učí od dětí po dospělé nejen cizí jazyky, ale také jim pomáhá se seberozvojem.

Chcete dostávat novinky ze světa firemních systémů, technických zajímavostí a dat? Napište nám svůj e-mail a my Vám budeme posílat newsletter.

Přidejte se na webinář!

Jak ušetřit na Vašem IT, automatizovat a zároveň zefektivnit všechny procesy ve společnosti.