Obsah
Čo je podnikateľský plán?
Čo by mal podnikateľský plán obsahovať?
Úvodná časť
Základné zhrnutie
- Aké služby/produkty chcete poskytovať?
- Kto sú zakladatelia a čo majú za sebou?
- Akú máte konkurenčnú výhodu a pridanú hodnotu?
- Prečo by práve Vaša služba mala byť prvou voľbou zákazníkov? Čím sa líšite od konkurencie?
- Kto je cieľová skupina? (+ ďalšie informácie o nej - správanie, veľkosť...)
- Ako sú na tom trhy vo Vašom odbore?
- Aká je kapitálová náročnosť projektu
Ciele spoločnosti
Čo presne chce Vaša firma dosiahnuť? Presvedčte čitateľov (investorov) že Váš nápad je schopný na trhu uspieť. Využite metódu SMART(-ER), ktorá hovorí že každý cieľ by mal byť:
- S - specific - konkrétny, špecifický
- M - measurable - merateľný
- A - achievable/acceptable - dosiahnuteľný, prijateľný
- R - realistic - realistický
- T - timely/trackable - časovo ukotvený, sledovateľný
- E - evaluated - vyhodnotený
- R - rewarded - odmenený
Podnikateľská príležitosť
Detailnejšie rozpíšte niektoré body zo základného zhrnutia, akú službu či produkt chcete poskytovať, aký veľký je trh, v čom vidíte pridanú hodnotu pre zákazníka, investora a predovšetkým čím sa odlíšite od konkurencie.
Marketingová stratégia
Rozpíšte sa ohľadom Vášho cieľového trhu, trhovej pozície produktu a marketingového mixu.
Marketingový mix je súbor nástrojov a postupov, ktoré budete používať na propagáciu Vašej spoločnosti. Môžete ho tiež stretnúť napríklad vo verzii s dodatkom „4P“:
- Product - image produktu alebo služby
- Price - cena produktu, možné zľavy a ďalšie akcie na báze ceny
- Promotion - propagácia - prostriedky, ktorými budete s potenciálnymi zákazníkmi komunikovať
- Place - miesto kde sa k produktu zákazník dostane (doprava, distribúcia, dostupnosť)
Projektový plán
Riziká a predpoklady úspešnosti projektu
- S - strengths - silné stránky
- W - weaknesses- slabé stránky
- O - opportunities - príležitosti
- T - threats - hrozby
Spracujte opatrenia na zníženie rizík. Tých môže byť veľa v závislosti od typu rizika, napríklad: diverzifikácia, delenie rizika, prenos na iné subjekty, poistenie, etapový prístup k projektu…
Finančný plán
- Zakladateľský rozpočet: zhrnutie všetkých nákladov potrebných na rozbeh projektu. Prihliadajte na informácie uvedené v predchádzajúcich kapitolách. Vytvorte plán výdavkov a príjmov, nákladov a výnosov pre prvý rok projektu.
- Prevádzkový rozpočet: ten stanovujeme na začiatku každého účtovného obdobia. Vychádzajte z minulých dát (ak je to možné) a definujte plánované zmeny. Počítajte všetky náklady a výdavky potrebné na prevádzku podniku, zahrňte možné investície pri optimistickom raste firmy napríklad na zväčšenie automobilovej flotily alebo upgrade firemného CRM systému.
- Výkazy finančnej situácie: cash flow, zisky a straty, súvaha (súpis aktív a pasív spoločnosti)
Analýza konkurencie
- Trendy a trhová nasýtenosť: zmapujte trh, na ktorý chcete vstúpiť. Sledujte trendy vývoja v tejto oblasti, nároky zákazníkov a mieru nasýtenosti trhu, čo znamená, akú silnú konkurenciu budete čeliť.
- Identifikácia konkurentov: identifikujte firmy, ktoré predstavujú konkurenciu. To zahŕňa tak skutočných konkurentov, ktorí už pôsobia na trhu, ako aj potenciálnych konkurentov, ktorí by mohli v budúcnosti vstúpiť na trh.
- Rozdelenie konkurentov: v prípade, že je na trhu väčšie množstvo konkurentov, rozdeľte ich na hlavné a vedľajšie. Hlavní konkurenti sú firmy, ktoré majú významnú úlohu na trhu a budú ju hrať aj naďalej a firmy, ktoré majú podobný profil ako naša firma.
- Analýza predností a nedostatkov konkurentov: preskúmajte prednosti a nedostatky konkurenčných firiem ako sú: obrat, rast, podiel na trhu, ponúkané produkty, zákazníci, ceny, predajné stratégie, sídlo, a dostupnosť. Cieľom je určiť konkurenčnú výhodu jednotlivých firiem.
- Zameranie na zákazníkov: nezabudnite na názory zákazníkov. Je dôležité zistiť, čo si zákazníci myslia o konkurenčných firmách, aké majú preferencie a aké faktory sú pre nich dôležité pri výbere produktov či služieb.
- Posilňovanie vlastnej hodnoty: zoznámte sa so silnými stránkami a slabými konkurenciami a identifikujte medzery. Toto vám pomôže vytvoriť unikátnu hodnotovú ponuku smerom k zákazníkom.
- Porovnanie cien: pozrite na cenovú politiku konkurencie. Porovnanie cien Vám môže pomôcť určiť, či máte konkurencieschopné ceny.