Ako sa stať dobrým manažérom?

Slovo manažér vo mne vyvoláva rozporuplné pocity. Kto je vlastne dobrý manažér? Aké by mal mať charakterové vlastnosti, ako by sa mal správať, čo by mal hovoriť, ako by mal vyzerať? Za svoj život som ich stretla už mnoho. Tento článok vám pomôže objaviť Vaše skryté schopnosti, alebo naopak sami budete môcť posúdiť, kde máte medzery.

Stať sa dobrým manažérom je totiž celoživotný proces.

Vybrala som desať hlavných bodov, v ktorých špecifikujem, čo by mal všetko dobrý manažér ovládať, v čom by mal vynikať. Najviac sa budem venovať predovšetkým etike a komunikácii. K ostatným bodom sa budeme vracať v ďalších príspevkoch.

Etika a komunikácia

Manažér by mal konať eticky a dôsledne s rešpektom k svojim zamestnancom a kolegom. Toto sa dočítate všade. Je to jasné, stručné.

Niektorí manažéri, najmä mladší, sa správajú nadradene a používajú hrubé slová či urážky, dokonca aj pred svojimi podriadenými. To nemá pozitívny vplyv na atmosféru v tíme. Niekedy sa naskytne aj chvíľa chvály, tá však je často taktiež podaná veľmi nevhodne a zhadzuje ostatných zamestnancov. Zamestnanci si potom medzi sebou závidia a môže to skončiť až odchodom jedného z nich kvôli šikane.

 

Výsledkom takejto komunikácie teda môže byť zvýšená fluktuácia zamestnancov, čo vedie k problémom v oddelení ľudských zdrojov. Je potrebné prehodnotiť, ako komunikujeme, pretože zlý komunikačný štýl môže viesť k mnohým problémom.

 

Táto forma komunikácie skutočne neprináša želanú úrodu a navyše ide naozaj o neetický spôsob správania.

Už to robíte dlho a stále vám to vychádza? Uvediem ďalší príklad z praxe. Jeden manažér chcel prepustiť zamestnanca. Pozval si ho na “koberček” a samozrejme tlačil, aby zamestnanec podal výpoveď sám. Vyhrážal sa mu dokonca aj tým, že bude v pracovnom čase počítať lietadlá. Možno sa mu to podarilo u iných, ale tu narazil. Zamestnanec sa totiž začal brániť. Dopadlo to zle pre manažéra. Vyhodili ho. Čo je ale zvláštne, robí manažéra ďalej. No, niekde inde.

Môžeme teda urobiť určitý pomyselný znak rovnosti medzi komunikáciou a etikou. Ako sa teda správne správať, ako komunikovať a byť etický? Buďte hlavne človek a nerobte ostatným to, čo by ste sami nechceli alebo dokonca nevydržali. Majte na pamäti, že pracujete s ľuďmi.

Vedenie: Dobrý manažér musí byť schopný viesť svoj tím a motivovať ho na dosiahnutie spoločných cieľov. To zahŕňa schopnosť vytvárať vízie, delegovať úlohy a poskytovať smer.

Organizácia: Manažér by mal byť schopný efektívne plánovať a organizovať prácu svojho tímu. To zahŕňa schopnosť stanovovať priority, sledovať pokrok a riešiť problémy. V tomto bode vám isto môže veľa pomôcť systém CRM systém, ktorý nemusí stáť len sám o sebe, ale môže byť súčasťou zložitejších firemných systémov ako je PIM, WMS, výrobný alebo skladový systém.

Rozhodovanie: Manažér sa často musí rozhodovať v rôznych situáciách. Dobré rozhodovanie zahŕňa schopnosť zbierať informácie, vážiť možnosti a vyberať najlepšie riešenie.

Tímová práca: Manažér by mal vedieť budovať silné tímy a podporovať spoluprácu. To zahŕňa schopnosť rozpoznať a využiť jedinečné zručnosti členov tímu.

Rozvoj ľudí: Dobrý manažér by mal podporovať rozvoj svojich zamestnancov. To môže zahŕňať poskytovanie spätnej väzby, ponúkanie príležitostí na učenie a vedenie rozvojových rozhovorov.

Empatia: Schopnosť empatie je dôležitá na porozumenie potrebám a pohľadom členov tímu. Manažér by mal byť schopný reagovať na emocionálne potreby svojich zamestnancov.

Flexibilita: V pracovnom prostredí sa môžu objaviť neočakávané situácie a zmeny. Manažér by mal byť schopný prispôsobiť sa novým podmienkam a riešiť nové problémy.

Znalosť odboru: V závislosti od konkrétneho odvetvia alebo odboru je dôležité, aby manažér mal znalosť a porozumenie odboru, v ktorom pracuje.

Vyskúšajte CRM systém zdarma alebo sa rovno vrhnite na ERP systém. Preskúmajte možnosti umelej inteligencie alebo si popýtajte tvorbu webu na mieru vašim potrebám!


Bc. Jana Čepelková

Jana dlouhá léta pracovala jako vedoucí nákupního oddělení pro koroporace a nebo větší společnosti. Po mateřské se rozhodla, že se chce věnovat dětem a rozvíjení potenciálu v nich. Prošla studiem mnoha publikací, které se tomuto tématu věnují. A u dětí to také všechno začíná. Né každý je dobrým managerem. Někteří se to mohou naučit a někteří se tak už rodí. Hledá talenty a učí od dětí po dospělé nejen cizí jazyky, ale také jim pomáhá se seberozvojem.

Chcete dostávat novinky ze světa firemních systémů, technických zajímavostí a dat? Napište nám svůj e-mail a my Vám budeme posílat newsletter.

Přidejte se na webinář!

Jak ušetřit na Vašem IT, automatizovat a zároveň zefektivnit všechny procesy ve společnosti.