Tajomstvo víťazov: Ako neverbálna komunikácia vytvára dôveru a vernosť zákazníkov

Neverbálna komunikácia je dôležitou súčasťou obchodu a jej znalosť môže zlepšiť schopnosť obchodníkov budovať vzťahy s klientmi, porozumieť ich potrebám a dosiahnuť úspešné obchody. Prinášame vám niekoľko dôležitých informácií o neverbálnej komunikácii, ktoré by mali všetci obchodníci poznať.

Čo je neverbálna komunikácia?

Ste neustále v kontakte s ľuďmi, predávate im tovar alebo služby. Iste máte sami skúsenosti s nákupom tovaru alebo služieb. Keď sa na to teraz pozriete z tohto uhla pohľadu, tak si určite spomeniete, že prvý dojem je veľmi dôležitý. Môže byť kľúčový pre budúci obchodný vzťah. Obchodník by mal totiž pôsobiť dôveryhodne. Dôvera je kritickým faktorom v obchodnom svete. Neverbálna komunikácia môže buď budovať dôveru, alebo ju narúšať.

Otvorená a úprimná neverbálna komunikácia pomáha vytvárať pevné vzťahy so zákazníkmi, hrá zásadnú úlohu pri formovaní tohto dojmu. Zákazníci často vyvodzujú závery o Vašom postoji a dôveryhodnosti z Vašej mimiky tváre, postavení tela a očného kontaktu.

Ako teda pôsobiť dôveryhodne?

Veľmi dôležité je Vaše sebavedomie. Alebo aj viera v seba samého. Ak veríte v to, čo hovoríte, a máte jasné ciele a hodnoty, budete prirodzene pôsobiť dôveryhodne. Nemusíte sa na nič hrať, nemusíte nič predstierať. Je jasné, že Vaša práca Vás baví a ste presvedčení o kvalite ponúkaného tovaru alebo služieb.

Nezabúdajte na očný kontakt. Udržujte očný kontakt s osobou, s ktorou komunikujete, aspoň v rámci normálnych sociálnych zvyklostí. Prílišný očný kontakt môže pôsobiť neprirodzene, zatiaľ čo nedostatočný očný kontakt môže vyvolať dojem neistoty alebo nedôveryhodnosti.

set of body gestures

Nemenej dôležité sú tiež Vaše gestá a postavenie tela. Sami sa rozhliadnite, keď idete po ulici. Zachytíte mnoho ľudí, ktorí sa ponáhľajú, majú zvesené ramená a očami sa pozerajú do zeme. Mnoho z nich by ste sa báli osloviť. Avšak Vy pracujete ako obchodník, očakáva sa, že Vás klienti budú vyhľadávať a pýtať sa. Pokiaľ ale budete pôsobiť, ako spomínaní ľudia na uliciach, tak v klientoch vzbudíte opačný dojem.

Vaše gestá a postavenie tela môžu signalizovať Vašu sebaistotu a dôveryhodnosť. Držte sa vzpriamene, udržujte ruky na neutrálnych pozíciách a vyhnite sa nervóznym alebo defenzívnym gestám, ako je napríklad prekríženie paží.

group of people

Je nutné tiež spomenúť mimiku tváre. Vaša mimika tváre zohráva kľúčovú úlohu v tom, ako pôsobíte na druhých. Usmievanie sa a prejavovanie pozitívnych emócií môže zvýšiť Vašu dôveryhodnosť. Buďte však autentickí – nepredstierajte emócie, ktoré nie sú skutočné. Niektoré prehnané pozitívne emócie môžu rad klientov skôr odradiť. Čo tým myslím? Familiérne a prehnané “slniečkové” emócie.

Nie je možné zabudnúť na obliekanie a celkový vzhľad, ktorý sem rozhodne patrí.

Správny výber oblečenia a starostlivosti o vzhľad môžu podporiť Vašu dôveryhodnosť. Obliekanie by malo byť vhodné pre situáciu a primerané k Vášmu postaveniu. Udržujte aj svoju hygienu a starostlivosť o seba. Nemusíte voňať ako kvetinová záhrada, ale ak ste fajčiar a po vyfajčenej cigarete dýchnete na nefajčiara, tak namiesto uzavretého obchodu možno budete musieť zavolať 155.

man is dressed very nicelyand bad

Nervozita a stres sú veľmi vidieť. Čo ale s tým? Každý to pozná. Úzkosť, strach, ktoré sa začnú rôzne somaticky prejavovať. Odborníci odporúčajú meditáciu, šport, hudbu, hlboké dýchanie, alebo dokonca aj lieky. A teraz si musíte vybrať. Čo vám vyhovuje?

Každý z nás je originál. Keď práve začínate s prácou, tak je to vlastne normálne. Ale nesmie to presiahnuť únosnú hranicu. Ak aj po pol roku práce vstávate so žalúdkom v krku, vysokým tlakom a neustálou hnačkou, tak to rozhodne nie je v poriadku. Možno stačí, keď si prečítate, že v tom nie ste sami. Týka sa to každého z nás. Možno preto, že sa berieme veľmi vážne? Skúste si predstaviť situáciu, ktorej sa vlastne bojíte. Nedokážete to vyriešiť nejakým vtipom, odľahčením? Aj Váš klient pochopí, keď na niektorú otázku nebudete schopní odpovedať. Jednoducho sa tomu zasmejte, povedzte, že sa Vás na to zatiaľ nikto nepýtal, že je to zaujímavá otázka a pokúsite sa jej zodpovedať v čo najkratšom termíne. Každý z nás je iba človek.

Ako posledný si dovolím uviesť tón hlasu. Tón vášho hlasu môže tiež ovplyvniť, ako pôsobíte na druhých. Hovorte jasne, s dobrým tempom a hlasitosťou. Vyhnite sa zakrývaniu úst alebo hlučnému dýchaniu, čo môže pôsobiť nervózne.

Prajeme Vám veľa úspechov!

Vyskúšajte AutoCRM zadarmo

Automatizovaný systém pre riadenie firmy

Chcete dostávať novinky zo sveta firemných systémov, technických zaujímavostí a dát? Napíšte nám svoj e-mail a my Vám budeme posielať newsletter.

Demo AutoCRM

Náš tím konzultantov s Vami prejde a zoznámi Vás s nasadením AutoCRM do Vašej spoločnosti.